Varför allt detta elände?

Man kan fundera på hur allt hänger ihop, det här med att om Gud är god varför världen ser ut som den gör.

Gud skapade världen och såg att allt var gott. Människan gavs en fri vilja, att kunna välja den väg hon ville vandra. Gud ville att hon fritt skulle välja honom. Från början har människan alltid velat bli något mer än vad hon är, hon vill bli som Gud. Därför förleddes Eva och Adam att äta av den förbjudna frukten. Ormen, den sluge sa: ”Har Gud verkligen sagt…” Han ifrågasatte Gud och påstod att Gud ljög. ”Om ni äter av frukten ska era ögon öppnas så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont”.

Detta har sedan fortsatt genom hela historien. Människan försökte bygga sig ett torn som skulle nå ända upp till Gud, Babels torn. Vid det tillfället såg Gud till att människans språk ändrades så att man inte förstod varandra. Då samlades de som förstod varandra och började leva tillsammans, de spred ut sig, det blev olika länder och folkslag och de bosatte sig runt om på jorden. Människorna blev splittrade, inte enade. Läs: 1 Moseboken 3:1-5 Ormen 1 Moseboken 11:1-9 Babels torn

Människans vilja att bli som Gud har gjort att hon har vänt honom ryggen gång efter gång. Under Noas tid levde folket i en sådan synd och helt emot Gud att han till och med ångrade att han hade skapat människan. Han beslöt att börja om igen. Han lät en stor flod skölja över jorden och alla omkom förutom Noa, hans familj och de djur som de tagit med sig in i Arken. Läs: 1 Moseboken 6-9 Noa, floden

Trots en omstart har mänskligheten fortsatt att gå sin egen väg. Gud, som älskar alla människor trots deras val, beslöt att rädda dem ännu en gång. Denna gång genom att själv stiga ner på jorden i mänsklig gestalt, Jesus Kristus. Trots att Jesus gjorde många friska, kom med ett frihetsbudskap och gjorde många under som hjälpte människorna så ville man döda honom. De som styrde och hade makten såg honom som ett hot mot dem själva. Om människor börjar följa honom, vad blir det då av oss? Vi måste stoppa honom. De ville själva vara Gudar och få människorna att följa dem. Läs: Lukas kapitel 2. Jesu födelse Följande kapitel i Lukas beskriver Jesu liv och hans gärning här på jorden.

Sodom och Gomorra blev ödelagt pga människornas synd och för att de inte ville veta av Gud. Det är ett varnande exempel för oss även i vår tid. Trots att Gud gång på gång har visat oss människor hur det går när man vänder honom ryggen så har vi ändå envist gått vår egen väg. Trots att Gud en gång har dränkt hela jorden och till och med gett den sitt eget liv som lösen för alla våra synder (när Jesus dog på korset) så har människorna fortsatt att gå sin egen väg. Läs: 1 Moseboken kapitel 19, Sodom och Gomorra

Gud är en god Gud, men han vill ha hela vår kärlek och fulla uppmärksamhet. Han har ju skapat oss och vill att vi ska vara med honom fullt ut. Han vill att vi sätter honom först i våra liv. Om vi går våra egna vägar kan vi inte räkna med att få någon hjälp ifrån honom, då får vi klara oss själva. Utan Gud finns ingen som kan hjälpa oss, till vem skulle vi gå då när vi själva inte räcker till?

Ibland får vi lära oss genom att lida. Det är i nöden som vi söker honom. När allt är bra tycker vi att vi klarar oss själva och söker inte honom. Nöd och lidande får oss närmare honom, då drar vi oss till honom. De flesta har nog någon gång bett en bön när livet krisar och allt har ställts på sin spets och ingen annan har kunnat hjälpa.

Det finns så mycket ondska (= människor vill inte veta av Gud) och synd i vår värld även i vår tid. Människan har inte lärt sig något och gjort bättring. Gud har lovat att all ondska och lidande till slut ska försvinna (de människor som inte lever för och med honom). Han ska komma tillbaka i mänsklig gestalt, Jesus Kristus. Då ska han samla alla som tror på honom och ta dem med sig och de ska alltid få vara med honom. Då kommer de som tror på honom att få leva i frihet och frid, utan någon ondska eller något lidande. De som inte vill tro på honom får inte följa med utan de och hela jorden ska då gå under genom eld. Förra gången, under Noas tid, dränktes jorden av vatten men det som ska ske nästa gång är att jorden ska förtäras av eld. Läs: 2 Petrusbrevet 3:3-13

Därför kan vi inte skylla på Gud för det elände som är i vår värld. Han har gjort så mycket för att få oss människor att tänka om och lämna våra syndiga vägar, men vi har inte velat göra det. När människan råder blir det bara elände. Människan vill ha makt, rikedom, bli ärad, upphöjd och tänka på sig själv i första hand. När många vill det så uppstår rivalitet och det blir krig och annat elände. Det är inte Gud som krigar eller tar felaktiga beslut som resulterar i katastrofer utan det är människan själv. Människor vill råda och fatta egna beslut utan Gud och då blir det inte bra. Gud vill att kärlek och samförstånd ska råda, men för att vi ska lyckas med det behöver vi Guds hjälp, det klarar vi inte av själva.

Människan är själv orsaken till allt elände. Vi lyssnade till ormen, den onde, redan från början och har sedan fortsatt med det. När ska vi förstå det, vända om och göra bättring?

”Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära. Den ogudaktige ska lämna sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren, så ska han förbarma sig över honom, och till vår Gud, för han vill gärna förlåta.” Jesaja 55:6-7

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar