Serien The Chosen

Titta på den här dokumentären om skaparna bakom den populära serien The Chosen. Tyvärr är den inte textad på svenska. Serien ses som en kristen serie baserad på Bibeln, men det är bara 5% som är baserat på Bibeln och resten är påhittat enligt en av skaparna, Dallas Jenkins.

Det hela blir en falsk presentation av det som står i Bibeln eftersom skaparna av serien ändrar, lägger till och drar ifrån för att det ska passa in i produktionen. Den som inte kan sin Bibel ser kanske inte skillnaden och kan därför bli lurad att tro att serien presenterar ett oförfalskat budskap från Bibeln.

Läs gärna det Lennart skriver på Bibelfokus om den här serien för att själv bilda dig en uppfattning. Han har samlat information om skaparna och det som ligger bakom serien. Låt dig inte luras till att tro att budskapet i serien är bibliskt.

https://www.bibelfokus.se/the_chosen_granskning

”Akta er för de falska profeterna. De kommer till er i fårakläder, men i sitt inre är de rovlystna vargar.”  Matteus 7:15

”Falska messiasgestalter och falska profeter ska träda fram och göra tecken och under för att om möjligt bedra de utvalda. Men var på er vakt! Jag har sagt er allt i förväg.” Markus 13:22-23

Allt som kallas kristet är inte sunt. Bara för att det är många som tycker om något så är det inte säkert att det är bra. Vi måste läsa vår Bibel själva så att vi märker när det är något som inte stämmer. Vi får be Herren om hjälp med att kunna urskilja vad som kommer från honom och vad som inte gör det så att vi blir vakna och kan ta avstånd från det som är osunt. Jesus har varnat oss att det här ska komma och han hjälper den som vill bli hjälpt. Han vill inte att någon ska gå fel eller bli lurad.

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar