Världens ljus

”Och stjärnan som de vise männen hade sett gå upp gick nu före dem, tills den stannade över platsen där barnet var. När de såg stjärnan fylldes de av mycket stor glädje, och de gick in i huset och fick se barnet med Maria, dess mor.” Matteus 2:9-11

Gud har alltid varit med sitt folk och gått före dem och visat vägen. Mose som ledde Israels folk ut ur Egypten blev ledd av Gud. Gud visade dem vägen genom öknen.

”Herren gick framför dem, om dagen i en molnpelare för att visa dem vägen och om natten i en eldpelare för att ge dem ljus. På så sätt kunde de vandra både dag och natt. Molnpelaren upphörde inte att gå framför folket på dagen och inte heller eldpelaren på natten.” 2 Mosebok 13:21-22

Precis som Gud var med Israels folk i öknen, både dag och natt, så är Han med oss i både ljuset och mörkret. Just nu kan det kännas som att vi går genom en ökentid, med pandemi, klimatkris och allt annat som händer. Men vi får lyfta blicken och se på Jesus. Han är vårt ljus. Han har all makt. Det är till honom vi ska vända oss. Han sträcker ut sina händer till oss och vill ta emot oss. Vi behöver inte vara oroliga och rädda.

Johannes skriver om Jesus:

”Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma in i världen. Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud.” Joh. 1:9-13

Jesus Kristus är världens ljus, Han lyser upp vår väg och vill visa oss rätt. Han kom till världen för att försona oss med Gud. Han är Gud i mänsklig gestalt. Han tog våra synder på sig och tog vårt straff. Vi kan därför få förlåtelse på grund av Hans nåd. Bara av nåden, inte av några egna gärningar.

Jesus vill hjälpa oss och leda oss genom livet. Han vet vad vi går igenom, Han vet vad det är att vara människa och Han förstår oss. Gud ledde Israels folk genom öknen, Han vill leda oss genom det vi går igenom idag. Han är vårt ljus. Hans ord är ljus. Han är nära oss, alltid lätt att nå, bara en bön bort.

”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.” Joh 3:16-18

Tack Jesus för allt du gjort och allt du gör för oss! Det är så stort att Du föddes i ett stall i all enkelhet i Betlehem. Tack för att Du älskar oss var och en så mycket, att du offrade dig själv för oss. Du gör ingen åtskillnad på oss, inför Dig är vi alla lika. Till dig får vi komma precis som vi är. Tack för att du är räddningen för vår värld! Låt oss alla se att Du är världens ljus.

”Det folk som vandrar i mörkret ska se ett stort ljus, över dem som bor i dödsskuggans land ska ljuset stråla fram.” Jesaja 9:2

Önskar dig en välsignad och fridfull jul och ett Gott Nytt År! 🕯🌺🎄✨🕯🌺🎄✨🕯🌺

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar