Mörkret är inte kompakt, det finns ljus och det finns hopp! 🕯✨

Låt våra liv få lysa som ljus i denna mörka värld, inte av oss själva för det kan vi inte utan låt ditt ljus, Jesus, lysa genom oss. Låt det lysa upp vägen för vår medmänniska och värma någon. Låt din Ande leda våra steg. Världen är mörk och kall och den behöver ditt ljus och din värme. Värmande ord och omtanke kan mjuka upp ett hårt hjärta. Hjälp oss att se på varandra med kärlekens ögon och inte med misstänksamhet eller avundsjuka utan hjälp oss att kunna glädja oss över och med varandra. Låt detta bli en innerlig bön för oss alla.

Hjälp oss att vara ödmjuka och behandla andra med respekt. Vi kan tycka och tänka olika men hjälp oss att acceptera varandra som vi är.

Herre, du har skapat oss människor med en fri vilja, vi har rätt att välja hur vi vill leva våra liv, hjälp oss att inte sätta oss över detta och döma varandra. Vi ska alla en gång stå inför dig och det är du som ska döma var och en efter de val han eller hon har gjort. Du är vår Herre och vår kung, hjälp oss och lär oss att vandra på din väg, den väg som du har visat oss. Vi får läsa om den vägen i Bibeln och se på ditt liv och bli dina efterföljare genom att följa ditt exempel. Ondska kan inte fördrivas med ondska utan enbart med kärlek. Ondskan förslavar oss och gör oss blinda för det goda. Att leva i ödmjukhet, sätta andra före oss själva och försöka hålla oss till sanningen, som är ditt ord gör oss fria. Du gör oss fria, det är bara i Dig som den verkliga friheten finns!

Hjälp oss Herre att följa dig, att våga stå upp för det goda och sprida glädje och ljus omkring oss. Att sprida det glada budskapet om Dig, att det finns hopp. Herre, låt ditt ljus skingra det mörker som råder. Där ljuset finns kan inget mörker vara. När ljuset tänds måste mörkret fly. Tänd ditt ljus i oss! 🕯✨

”Sedan talade Jesus till dem och sade: »Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.«” Joh 8:12

1:a Advent. Ljuset har kommit, det finns hopp!

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar