Vad matar du dig med?

Vad matar du ditt sinne med? Något uppbyggligt eller destruktivt? Blir du glad och uppmuntrad eller rädd och ledsen?

Vad vi matar sinnet med är lika viktigt som vad vi matar kroppen med. Om man bara äter sötsaker, fet och onyttig mat så mår kroppen till slut dåligt. Om den inte får de näringsämnen som den behöver så slutar den snart att fungera.

Detsamma gäller vår själ. Om vi bara matar sinnet och själen med destruktiv och pessimistisk mat så mår vi snart dåligt. Vi blir ledsna, nedstämda och deprimerade. Om vi hela tiden tittar på filmer eller läser böcker med våld och tråkigheter så påverkar det vår själ negativt. Lyssnar vi på sånger om olycklig kärlek och hat så bygger det inte upp vår själ utan den får ännu mer mörker. Världen är full av tråkigheter som man blir deprimerad av. Minska intaget av nyheter, det räcker med någon gång om dagen för att uppdatera sig om världsläget. Att ständigt mata sig flera gånger om dagen kan vara direkt onyttigt.

Vad ska vi då mata oss med när allt ser mörkt och dystert ut? Ja, det finns faktiskt hopp och ljus även i en dyster värld.

Börja med att se dig omkring nu när ljuset och våren kommer. Se alla blommor som kommer upp när snön töar bort. Se när träden grönskar efter en lång vintervila. Njut av solens ljusa strålar. Ta dig tid och njut av det som är gott. Det är viktigt med vila, att äta gott och umgås med vänner och familj.

Läs Bibeln! Den är full av ljus och framtidstro. Lyssna på lovsånger som upphöjer Herren och ger tröst. Ta dig värdefull tid till att läsa Bibeln och be, umgås med universums Herre som har allt under kontroll. I Hans närvaro försvinner all oro och ångest. När vi bjuder in honom i våra hjärtan så finns det inte längre någon plats kvar för mörkret utan det måste ge vika och fly undan. Jesus är världens ljus, i Honom finns det inget mörker.

”Jesus talade till dem igen och sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.” Johannes 8:12

”Jesus sa: Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöd.” Johannes 10:10

Det finns en ond kraft i världen som vill stjäla din tid och som inte vill att du ska umgås med Herren Jesus. Jesus utgör ett hot mot det onda och destruktiva och därför är det ofta en kamp innan man får till den där tiden för bön och bibelläsning. Men när man väl får till tiden, och den är väl värd att kämpa för, då inser man hur värdefull den stunden blir. Det är en väl investerad tid för själen. Man får en frid i sitt inre som inget i den här världen kan ge och det är verkligen nyttigt för hälsan.

Önskar dig Guds frid! 🙏🏻❤️

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar