Gud skapade Adam o Eva att leva tillsammans med honom i Eden. Han skapade människan till sin avbild och gav människan en fri vilja. Adam och Eva valde att gå emot Gud, trotsa det enda förbud han hade satt upp, att inte äta från ett visst träd i trädgården. Alla andra träd var tillåtna, men synden lockade så hårt att de båda föll och syndade. Gud blev besviken och förvisade dem ut ur Eden. Nu skulle människan få jobba för maten, bruka jorden och skörda av det den gav. Paradiset på jorden var över.

Människan fick möta allt det vi möter dagligen, jobb, krämpor, sjukdom och motstånd på flera plan. Gud har aldrig övergett sin skapelse men han har låtit människan gå sin egen väg enligt hennes egen önskan. Synden blev dock så djup att han en gång bestämde sig för att börja om. Han lät jorden översvämmas av en stor världsvid flod. Det var bara de som var med i arken som överlevde, de som följde Gud.

Sedan dess har människan återigen valt att gå sin egen väg. Synden blev åter stor och Gud sände därför Jesus till jorden för att återställa kontakten mellan Gud och människa igen. Jesu död och uppståndelse betyder att du och jag har blivit benådade/befriade från vårt straff. Jesus tog straffet för alla våra synder på sig. Han dog, segrade över döden och ger den som kommer till honom löfte om ett evigt liv.

Genom nåden får vi ta emot förlåtelse och komma in i hans vila som ger oss frid i vårt inre och ett hopp om framtiden. Jesus är vårt enda hopp. Han är vägen, sanningen och livet och ingen kommer till Gud (fadern) utom att gå genom Jesus.

”Jesus sade till honom: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” Johannes 14:6

Idag firar vi att Jesus är uppstånden! Han lever idag! Han räcker ut sina sårmärkta händer och erbjuder förlåtelse och evigt liv!

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar