En tro som bär även genom ”torra” tider

Att vara rotad i sin tro är så viktigt. Att veta på vad och på vem man tror, veta vem man tillhör, så att man inte bara flyter med än hit och än dit allt efter vad andra människor har för uppfattning och vad de tycker. Att ha en egen personlig tro, ett eget avgörande, egna erfarenheter och inte leva på andras tro det är så viktigt. Ta din tro på allvar och vårda den, sök Jesu närhet.

Att läsa Bibeln och be dagligen stärker tron och gör mig starkt rotad i min relation med Jesus. Det är så jag umgås med honom. Han är min Herre och han är alltid med mig. Jag kan ”prata” med honom om allt, han hör mina böner och jag har fått många bönesvar under mitt liv. Genom att läsa bibeln kommer jag närmare honom, ibland visar han mig saker i texten som jag inte tidigare har tänkt på, det går liksom upp ett ljus i mitt inre och plötsligt förstår jag texten på ett speciellt sätt. Det står ju ”Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig” (Psaltaren 119:105) och det har jag verkligen fått uppleva.

Bilden i bibeltexten här ovan är verkligen sann. Om trädet är djupt rotat så har rötterna letat sig så djupt att de hela tiden får vatten och det gör att bladen hela tiden kan vara gröna, även om det blir ett torrt år. Det överlever tuffa tider, det dricker av det rinnande vattnet som finns på djupet.

Det är detsamma med människan. Om människan är djupt rotad i Jesus Kristus, så kan hon överleva tuffa tider. Om vi läser Bibeln, ber och umgås med Jesus så ger han oss sin frid och det står att vi inte ska törsta för han ger oss av sitt levande vatten. Vi kan fortsätta att ha ”gröna blad i vår krona” även om det blir torra tider. Jesus hjälper oss igenom. Vår tro tål torra tider, för i vårt inre flyter en ström av Jesu levande vatten och vi ska inte torka ut ( Johannes 7:37-38). Vi har fått Hjälparen, den Helige Ande som bor i våra hjärtan. Vi litar på Jesus och på det som han har sagt och det vi själva har fått uppleva tillsammans med honom. Om vi är djupt rotade i honom så blir vår tro stark. Han är alltid med oss, han överger oss aldrig för det har han lovat (Matteus 28:20). Vi behöver inte oroa oss och vara rädda för allt som händer här i världen, vi litar ju på honom som håller vår värld i sin hand och som har full kontroll på allt. Jesus är den samme igår, idag och i all evighet. Guds ord består för evigt. Det världsliga är föränderligt och förgår och det är inget som vi ska anpassa oss efter.

”Anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.”

Romarbrevet 12:2

Om vi inte är djupt rotade i Guds ord och i vår relation med Jesus, då är risken stor att vi blir som barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran när människor bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse. (Efesierbrevet 4:14). På olika sociala medier finns en uppsjö av predikningar och annat av olika slag att lyssna på. Visst ska vi lyssna men vi måste också kunna urskilja det som är äkta från det som inte är äkta. Är vi inte rotade i Guds ord så är risken stor för att vi går på och tror på allt som sägs och inte förstår när det är fel. Om vi är tillräckligt rotade så kan vi avgöra vad som är sunt och vad som inte är sunt. Den Helige Ande hjälper oss med detta. Allt är tyvärr inte sunt som sägs, ibland förvrängs Guds ord och då blir budskapet fel. Vi måste vara vakna och observanta. Vi måste pröva allt och bara behålla det goda, det äkta. Vi måste hålla oss på den rätta vägen, den smala vägen och inte gå över på den väg som är fel, den breda vägen, som går åt fel håll.

Det är viktigt att vi vårdar vår relation med Jesus. Han har lovat att aldrig svika oss, men det är lika viktigt att vi inte sviker honom. Det är viktigt att vi håller kontakten, att vi tar tid för bön och bibelläsning. Vi har en relation att upprätthålla precis som relationen mellan oss människor. Om det går för lång tid mellan de gånger vi hör av oss till varandra så är risken stor för att kontakten till slut ebbar ut, även om det inte var meningen från början. Jesus tvingar sig inte på oss, han vill att vi kommer till honom genom vår egen vilja. Därför är det så viktigt att vi prioriterar den tid då vi kommer inför honom i bön och bibelläsning. Den tiden är en väl investerad tid som ger välsignelse i ditt och mitt liv. Den gör oss starka och rotade i vår tro och relationen med vår Herre. Den gör att vi håller oss på rätt väg och inte går vilse.

Gud välsigne dig! 🙏🏻❤️

Se till att du klarar torra tider, att du står stadigt och har tillgång till det friska vattnet.

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar