Bibeln – Guds eget ord

”Kristus led i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni ska följa i hans fotspår. Han hade inte begått någon synd, och inget svek fanns i hans mun. När han blev hånad svarade han inte med hån, när han fick lida svarade han inte med hot, utan han överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist. Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade. Ni var som vilsna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.” 1 Petrusbrevet 2:21-25

”Den som älskar livet och vill se goda dagar ska vakta sin tunga från det som är ont och sina läppar från att tala svek. Han ska undvika det onda och göra det goda, söka friden och följa den. Herrens ögon är vända till de rättfärdiga och hans öron till deras bön. Men Herrens ansikte är emot dem som gör det onda.” 1 Petrusbrevet 3:10-12

Vi ska inte bråka eller diskutera utan enkelt och ödmjukt tala om vår tro. Det finns alltid de som vill diskutera och som har en annan åsikt och det är helt ok, men att träta och bråka är inte rätt väg att gå. Vi ska göra som Jesus gjorde, ödmjukt tala om vår tro och be för dem som har en annan åsikt. Det är Herren som dömer, inte vi.

Jesus gjorde aldrig något i egen sak utan vände sig alltid till sin far. Han gick ofta undan och bad. Han hade en ständig kontakt med Gud. Jesus är vårt föredöme, alltså ska vi vända oss till Jesus och inte gå vår egen väg. Vi ska ha en ständig kontakt med Jesus och ofta gå undan och be till honom. Be honom om vägledning och vishet. Han har även sänt oss den Helige Ande som är vår hjälpare.

”Jesus svarade dem: ”Jag säger er sanningen: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen. Fadern älskar Sonen och visar honom allt han gör, och större gärningar än dessa ska han visa honom så att ni blir förundrade. För liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vilka han vill. Och Fadern dömer ingen, utan han har överlämnat hela domen till Sonen för att alla ska ära Sonen så som de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern som har sänt honom.

Jag säger er sanningen: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han drabbas inte av domen utan har gått över från döden till livet.” Johannes 5:19-24

”Vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud.” Jakobsbrevet 4:4

Människofruktan är att tänka: ”vad ska människor säga” eller ”vad ska människor tycka”. Vi ska inte heller följa människor och inte heller upphöja dem. Vi följer Jesus och lever i Hans efterföljd och bör då ha en Gudsfruktan istället. Vi ska upphöja Jesus då det är Han som sitter på tronen. Han har skapat himmel och jord, har all makt och ska upphöjas.

”Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom.” Romarbrevet 12:2

Vi ska inte anpassa oss till världens sätt att tänka utan istället stå upp för vår tro. Vi tror på en Gud som aldrig förändras, Han är alltid den samme och Hans ord består i evighet. Jesus är vårt föredöme, vi ska se på honom. Bibelns ord är lika aktuellt idag som det var när det skrevs ner. Vi behöver inte modernisera Bibeln, vilket är omöjligt eftersom det är Gud själv som står bakom dessa ord. Vi har ingen rätt att lägga till eller ta bort något ur texten. Antingen tror vi på hela Bibeln som Guds sanna ord eller så gör vi det inte. Vi får läsa och be den Helige Ande leda oss och ge oss vishet att förstå.

”För alla som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord, ska Gud lägga på honom de plågor som beskrivs i denna bok. Och om någon tar bort något från orden i denna profetias bok, ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden som beskrivs i denna bok. Han som betygar detta säger: ”Ja, jag kommer snart.” Amen, kom Herre Jesus! Herren Jesu nåd vare med alla.” Uppenbarelseboken 22:18-21

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar