Sök först Guds rike…

”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också.” Matteus 6:33

Sök inte det som är stort i världens ögon för det är litet i Guds ögon (ära, berömmelse, populism, mänsklig upphöjelse, jaget före någon annan, statusprylar, materiella ting). Sök istället efter det som är stort i Guds ögon (ödmjukhet, kärlek, tjänstvillighet/hjälpsamhet, sätt andra före dig själv, sträva inte efter materiella ting utan var tacksam för det du har) även om det kan kännas betydelselöst och litet i världens ögon. Livet blir mycket mer välsignat och det ger så mycket mer än när man bara lever av det världen ger. Gud vill möta dig i djupet av din själ, Han gör dig fri och det Han ger är så mycket mer än det man kan få i världen.

”Den som vill rädda sitt liv ska mista det, men den som mister sitt liv för min skull ska vinna det. För vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? Eller vad kan en människa ge till lösen för sin själ? Människosonen ska komma i sin Fars härlighet med sina änglar, och då ska han löna var och en efter hans gärningar.” Matteus 16:25-27

Att mista sitt liv behöver inte betyda att man dör fysiskt. Det kan betyda att man väljer att avstå från det som inte bygger upp det andliga livet såsom jagande efter statusprylar och materiella ting för att imponera på andra. Världsliga saker som du ändå inte får med dig något av den dagen du dör. Att vara tacksam för det man har och inte jaga efter det man inte har. Att lägga bort sig själv, sitt ego och istället se på Jesus och söka Hans vilja och vandra nära Honom i tacksamhet. Världen binder dig men Jesus gör dig fri. Fri från tvång och fri från världens krav på dig. Jesus älskar dig precis sådan som du är, du behöver inte göra något för att passa in för honom.

”Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Det är det största och första budet.” Matteus 22:37-38

Gud vill ha dig för sig själv, Han vill inte dela dig med världen! När du söker Gud före det som finns i världen så är det stort för Gud. Han kommer att möta dig på ett alldeles särskilt sätt och välsigna dig. Du är så otroligt värdefull och älskad av Gud.

För Gud är ingenting omöjligt!🙏🏻

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar