Ge inte upp, prioritera rätt!

”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också. Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen bär sitt eget bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.” Matt 6:33-34

Det allra viktigaste i livet är att söka Gud, att be till Jesus och vara i hans närhet. Han vill vara tillsammans med oss och hjälpa oss med allt men han tvingar sig inte på oss. Om vi söker honom med ett uppriktigt hjärta så möter, leder och hjälper Han oss. Vi får förtrösta på honom som har all makt. Han hör våra böner och svarar till vårt bästa. Ibland har vi svårt att se det, men i backspegeln kan vi senare förstå varför vissa saker hände. Ibland blir det inte som vi har tänkt oss, men det är för att han tänker större tankar än vi kan tänka och Han ser allt från sitt perspektiv som är ett mycket högre perspektiv än vårt.

”Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar.” Jesaja 55:8-9

”Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa.” Romarbrevet 8:28

”Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er. För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas.” Matt 7:7-8

Sök först Guds rike. Be, sök och bulta är en uppmaning till oss att ta första steget, ett aktivt val att söka Herren. Vi ska söka honom och han ska bli större i våra liv och vi själva mindre. Han måste bli vår första prioritering. Han lovar att vi ska finna honom och vi ska få svar på våra böner, Han ska leda och hjälpa oss och dörrar ska öppnas allt enligt Hans vilja. Det är så min tro fungerar. När jag litar på Honom så hjälper han mig. När jag hamnar i svårigheter ber jag att Hans vilja ska ske. Då vet jag att inget sker som inte är Hans vilja. Han har full kontroll över situationen och jag vet att Han hjälper mig igenom den. Jag går aldrig ensam. När jag tackar Honom så ger Han mig av sin frid och välsignar mig. Det är ett ömsesidigt förtroende. Det är så fantastiskt. Vi är barn till världens och universums skapare och trots att Han är allsmäktig och stor så bryr Han sig om varje liten människa. Det är så stort! Det är nåd!

”Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse. Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.” Fil 4:6-7

Publicerat av

skogsduvan

Jag är en kristen kvinna, 50+. Tron är mitt liv, den är livsviktig för mig och därför vill jag dela den med er. Det jag skriver är mina tankar som kommer när jag läser min Bibel och ser vad som händer runt omkring i världen. Jag delar en del egna erfarenheter också.

Lämna en kommentar